reisprogramma

18 juni 2016

Rondreis Grand Tour South Africa

Reisroute 21-daagse reis:

zoom

Dag 1: Vliegreis Amsterdam – Johannesburg.
Dag 2: Johannesburg – Pretoria – Long Tom Pass (ca. 375 km).
Dag 3: Long Tom Pass – Panoramaroute – Hazyview, nabij Paul Kruger National Park (ca. 260 km).
Dag 4: Vrije dag bij Paul Kruger National Park.
Dag 5: Hazyview – Swaziland (ca. 275 km).
Dag 6: Swaziland - St. Lucia(ca. 335 km).
Dag 7: Vrije dag in St. Lucia.
Dag 8: St. Lucia– Durban – Drakensbergen (ca. 487 km).
Dag 9: Vrije dag in Drakensbergen.
Dag 10: Drakensbergen – East London (ca. 542 km).
Dag 11: East London – Port Elizabeth (ca. 303 km).
Dag 12: Port Elizabeth - Tuinenroute – St. Francis Bay (ca. 114 km).
Dag 13: St. Francis Bay – Plettenberg - Knysna.(ca. 207 km).
Dag 14: Vrije dag in Knysna.
Dag 15: Knysna – Oudtshoorn (ca. 121 km).
Dag 16: Oudtshoorn – Kaapstad (ca. 422 km).
Dag 17: Kaapstad.
Dag 18: Vrije dag in Kaapstad.
Dag 19: Vrije dag in Kaapstad.
Dag 20: Vrije dag in Kaapstad. Vliegreis Kaapstad – Amsterdam.
Dag 21: Aankomst in Amsterdam.

Dag 1 • Amsterdam-Johannesburg

We vliegen vandaag van Amsterdam. Aankomst in Johannesburg, waar we de eerste nacht verblijven.

Dag 2 • Johannesburg-Pretoria-Long Tom Pass

We beginnen deze dat met een stadstour door Pretoria. We zien de voornaamste bezienswaardigheden zoals het Voortrekker Monument, het Paul Kruger House en de parlementsgebouwen met het Nelson Mandela monument. Vervolgens naar de regio Mpumalanga waar we een lunch stop maken (niet inbegrepen), waarna we de route vervolgen naar Long Tom Pass. Indien de tijd het toelaat kun u een mooie wandeling maken of kunt u een mountainbike huren om de prachtige omgeving te verkennen. Overnachting in een lodge. Reisafstand ca. 375 km.

Dag 3 • Long Tom Pass-Panoramaroute-Hazyview

Na het ontbijt maken we een prachtige natuurtocht langs de Panoramaroute met boordevol onvergetelijke vergezichten. We stoppen onder anderen bij het indrukwekkende natuurwonder Blyde River Canyon, één van de grootste canyons ter wereld! Ook nemen we een kijkje bij de Bourkes Luck Potholes waar 2 rivieren prachtige patronen in de rotsen hebben gevormd en genieten we van het uitzicht vanaf God’s Window. We eindigen onze dag in het stadje Hazyview gelegen bij het Kruger National Park, waar we de komende twee nachten doorbrengen. Reisafstand ca. 260 km.

Dag 4 • Paul Kruger National Park

Vrije dag. Alle tijd om te genieten van het Paul Kruger National Park. Optioneel kunt u vandaag deelnemen aan een gamedrive in een open jeep. Dit wereldberoemda National Park heeft een oppervlakte van 2 miljoen hectare en herbergt de grootste verscheidenheid aan Afrikaanse diersoorten.Wellicht heeft u geluk en ziet u ’The Big Five’ (leeuw, luipaard, neushoorn, buffel en olifant)! Deze excursie is inbegrepen bij het facultatieve excursiepakket.

Dag 5 • Hazyview-Swaziland

Na het ontbijt rijden we naar het onafhankelijke Swaziland, het koninkrijk dat bekend staat om zijn kunstnijverheid. Overnachting in Swaziland in een lodge. Reisafstand ca. 275 km.

Dag 7 • St. Lucia

Optioneel heeft u de mogelijkheid om een 3 uur durende gamedrive door het Hluhluwe wildreservaat te maken. De kans op een ontmoeting met de `Big Five` en de bijzondere, met uitsterven bedreigde witte neushoorn is in dit Nationale Park, één van de oudste wildreservaten van Zuid-Afrika, zeker aanwezig. Deze excursie is inbegrepen bij het facultatieve excursiepakket. In de namiddag maken we een boottocht over het indrukwekkende eco-cysteem van iSimangaliso Wetland Park, Afrika's grootste riviermonding met de grootste populatie van nijlpaarden en krokodillen in Zuid-Afrika.

Dag 8 • St. Lucia-Durban-Drakensbergen

Door naar Durban, een levendige, subtropische stad aan de Indische Oceaan. Durban heeft als Zulunaam ’E Thekwini’, wat letterlijk betekent: plaats waar de aarde en de oceaan elkaar ontmoeten. In Durban maken we een stadstour waarbij we de spectaculaire Moses Madhida Stadion zien. Onze reis vervolgt naar één van de mooiste natuurgebieden van Zuid-Afrika, de ruige Drakensbergen. Hier zullen we twee nachten verblijven. Reisafstand ca. 487 km.

Dag 9 • Drakensbergen

Een vrije dag om optimaal te kunnen genieten van de schoonheid van de Drakensbergen. Afhankelijk van het hotel heeft u verschillende mogelijkheden om de omgeving te verkennen, zoals wandelen, paardrijden, rondrijden op een quad en mountainbiken. U kunt ook een optionele dagexcursie naar de Sani Pass maken, met 4x4 terreinwagens gaat u de berg op en via de Sani Pass naar het bergkoninkrijk Lesotho. Op de grens van Zuid-Afrika en Lesotho bevindt zich het hoogst gelegen café van Afrika. Hier stoppen we natuurlijk even, zodat u het glas kan heffen met de natuurpracht van Afrika aan uw voeten. Deze excursie maakt deel uit van het facultatieve excursiepakket.

Dag 10 • Drakenbergen-East London

Vandaag rijden we langs de wilde en ongetemde kust van Transkei naar East London. Overnachting in East London. Reisafstand ca. 542 km.

Dag 11 • East London-Port Elizabeth

We gaan door East London en 'Settler Country' voor een korte stadstour en rijden verder via King William's town en Grahamstown naar Port Elizabeth, waar we met een beetje geluk begin van de middag arriveren. Optioneel kunt u deelnemen aan een een township tour, wat een goed beeld geeft van het dagelijks leven van de Zuid Afrikanen. Deze excursie (inclusief lunch of diner) is inbegrepen bij het facultatieve excursiepakket. Overnachting in Port Elizabeth.

Dag 12 • Port Elizabeth-Tuinenroute-St.Francis Bay

Vandaag staat de beroemde tuinenroute op het programma. Er wordt gezegd dat dit de mooiste regio van Zuid Afrika is en dat komt door de prachtige verrassingen dat dit gebied te bieden heeft; een ruige kust met parelwitte stranden, meertjes, rivieren en lagune's, bossen met 800 jaar oude Yellowoods en vredige dorpjes en stadjes.
We vervolgen onze weg naar St. Francis Bay, waar er optioneel een boottocht naar de Geelhout gemaakt kan worden (ter plaatse te boeken voor ca. € 35 per persoon). Tijdens deze tocht heeft u hoogstwaarschijnlijk de mogelijkheid verschillende bok soorten en de visarend te spotten. Overnachting in St. Francis Bay. Reisafstand ca. 114 km.

Dag 13 • St. Francis Bay-Plettenberg-Knysna

Tijdens de tocht via Plettenberg naar Knysna bezoeken we de 600 tot 800 oude Big Tree met zijn prachtige yellowood bladeren. Optioneel kunt u een afternoon Sunset Cruise maken (inclusief bij het optionele excursiepakket). Geniet van deze relaxte en comfortabele tocht naar de Knysna Heads. Onderweg wordt er nog een fotostop bij Bloukrans Bridge ingelast. De komende twee nachten verblijft u in Knysna. Reisafstand ca. 207 km.

Dag 14 • Knysna

Een heerlijke vrije dag in Knysna, een prachtig en levendig artiestenplaatsje, gelegen aan een lagune met een overvloed aan winkels en restaurants. Proef de bekende oesters die in de lagune gekweekt worden, maak een boottocht over de mooie lagune, bezoek het spectaculaire uitzichtpunt 'The Heads' of geniet van de vele restaurants, winkels en galerijen.

Dag 15 • Knysna-Oudtshoorn

Op naar de volgende bestemming, Oudtshoorn, ook wel de 'Feather Capital' van Zuid-Afrika genoemd. We beginnen met een tour over een struisvogelboerderij, waar we kuddens struisvogels van verschillende leeftijden zien. We rijden verder naar de Cango grotten, één van de grootste natuurlijke wonderen van de wereld. Dit 4 kilometer lange grottenstelsel is gevormd over een periode van miljoenen jaren en heeft de meest indrukwekkende formatie met stalagmieten en stalactieten dat toegankelijk is voor publiek. Geniet nog lekker van een traditionele 'Karoo' lunch in Kobus se Gat, in een restaurant aan het begin van de Swartberg Pass (niet inbegrepen). Heeft u het optionele excursiepakket geboekt? Dan is vandaag de lunch in Kobusse Gat inclusief. Overnachting in Oudtshoorn. Reisafstand ca. 121 km.

Dag 16 • Oudtshoorn-Kaapstad

We rijden over de populaire Route 62, gelegen tussen de Langeberg en Riviersonderend Mountain. Deze wijnroute heeft een prachtig landschap met bloemen, bergen, een rivier dat door de vallei loopt en natuurlijk wereldberoemde wijnen. Geniet van een wijnproeverij en tour bij Robertson Wine Estate. Later op de middag arriveren we in Kaapstad en waar we de komende vier nachten overnachten. Reisafstand ca. 422 km.

Dag 17 • Kaapstad

Deze ochtend beginnen we met een bezoek aan de voet van de indrukwekkende Tafelberg. We gaan langs het pittoreske Malay Quarter met zijn geplaveide straatjes en pastelkleurige huisjes waar de geur van pittige bobotie en curry goed te ruiken zal zijn. Vervolgens langs de Houses of Parliament, het kasteel, het SA museum en de plek waar Nelson Mandela zijn eerste stappen buiten de gevangenis zette. Een mooie eerste kennismaking met Kaapstad!

Dag 18 en 19 • Kaapstad

Maar liefst 2 vrije dagen om Kaapstad beter te leren kennen. U kunt hier onder meer een bezoek brengen aan het South African Museum, de Victoria en Alfred Waterfront, Kasteel de Goede Hoop, de Kaap Maleise wijk, de Government Avenue en het Green Market Square. Wellicht boekt u nog één van de volgende optionele excursies: Peninsula tour (inbegrepen bij het excursiepakket). Bij de excursie op dag 19 bezoeken we de kustlijn dat ook wel de 'Millionaire's Paradis' wordt genoemed. We komen o.a. langs Camps Bay, Clifton, Hout Bay, Simon's Town en de pinguin kolonie op Boulder's Beach. Aan het eind van de dag stoppen we nog even bij de Tafelberg (indien het weer het toelaat) en keren we terug naar het hotel.
Op dag 20 kunt u optioneel kiezen (ter plaatse te boeken, ca ZAR 490 per persoon) voor de enige echte Kaap show 'Kaapse Stories form the Mother City'. Tijdens de show wordt u meegenomen in de kleurrijke en indrukwekkende wereld van de Kaap waarbij heerlijke lokale culinaire lekkernijen geserveerd worden. Voor en na de show bent u ook uitgenodigd in de Richard Loring bar.

Dag 20 • Kaapstad-Amsterdam

Overdag maken we nog een laatste excursie (halve dag) naar het berucht eiland waar Nelson Mandela vroeger gevangen zat. Absoluut indrukwekkend!
We nemen afscheid van Zuid-Afrika en gaan met de transfer naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Amsterdam (nachtvlucht).

Dag 21 • Aankomst Amsterdam

Aankomst in Nederland.